flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Відсутність належного фінансування суду загрожує ефективності здійснення правосуддя

26 лютого 2021, 09:00

Справедливий і належний рівень фінансового забезпечення судів є невід’ємною складовою незалежності як окремого судді, так і судової влади загалом. З метою реалізації цієї гарантії Восьмий ААС звернувся до Вищої ради правосуддя щодо перерозподілу бюджетних асигнувань на 2021 рік між судами.

Помісячний план асигнувань Восьмого ААС на 2021 рік не відповідає реальним потребам суду на забезпечення здійснення судочинства. У зв’язку із недостатнім фінансуванням у минулому році не вдалося сформувати резерв товарів, а залишки невпинно вичерпуються. Зокрема, найбільшою є потреба у виділенні додаткового фінансування на:

  • поточні видатки за КЕКВ 2210 (закупівлю паперу, дисків, канцелярського приладдя, конвертів) – діючим кошторисом передбачено забезпечення річних потреб суду лише в обсязі 50%;
  • оплату комунальних послуг – затверджені кошторисні призначення покривають лише 65% від потреб суду.

Крім того, для забезпечення нормального обігу поштової кореспонденції важливим є питання рівномірного розподілу помісячних асигнувань на оплату послуг поштового зв’язку. Масштаби проблеми відсутності належного фінансування поштових послуг відображають такі цифри: на перші чотири місяці 2021 року суду виділено лише 245 тис грн з необхідних 1 млн 200 тис грн, тобто потреба суду забезпечена лише на 20%. При чому, кошторисом передбачено цю суму на оплату усіх послуг за КЕКВ 2240 – тобто, крім поштових, ці кошти розподіляються ще й на оплату послуг з адміністрування мереж, програмного забезпечення тощо.

Однак найболючішим питанням залишається проблема критичного стану фінансування та неналежного рівня оплати праці працівників апарату суду. Кошторисні призначення на здійснення обов’язкових виплат працівникам апарату суду затверджені на 2021 рік з дефіцитом 21%. При цьому, станом на 01 лютого 2021 року було зареєстровано кредиторську заборгованість перед працівниками апарату Восьмого ААС, тобто, виплата 32% нарахованої заробітної плати за січень 2021 року відбулася із затримкою. 04 лютого 2021 року заборгованість з виплати заробітної плати було погашено, однак затверджених асигнувань недостатньо для розрахунків з працівниками апарату за обов’язковими виплатами в повному обсязі упродовж року.

У січні 2021 року усіх державних службовців Восьмого ААС повідомили про зміну істотних умов праці, оскільки відповідно до статті 26 Закону України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" розміри та умови оплати праці встановлено на рівні, що існував станом на 1 вересня 2020 року. Таким чином, посадовий оклад державних службовців зменшується та встановлюється сталим, незважаючи на зміну прожиткового мінімуму та підвищення розміру мінімальної заробітної плати по Україні. Отже, посадові оклади працівників апарату суду, з відрахуванням обов’язкових платежів – 18% прибуткового податку та 1,5% військового збору – є нижчими від мінімальної заробітної плати в Україні, встановленої на 2021 рік.

Для врегулювання та вирішення зазначених питань Восьмий ААС неодноразово звертався безпосередньо до головного розпорядника бюджетних коштів – Державної судової адміністрації – з проханнями і пропозиціями щодо належного фінансування потреб суду.

Звертаємо увагу, що ще у серпні 2020 року для формування бюджетного запиту на 2021-2023 роки суд підготував інформацію щодо розподілу видатків на відповідні бюджетні періоди, в якій у повній мірі було відображено та аргументовано потреби в коштах на оплату праці суддів і працівників апарату суду, поточні видатки. Однак, затвердженим річним кошторисом на 2021 рік для Восьмого ААС не враховано очікуваних та необхідних потреб. Більше того - затверджений помісячний план асигнувань з державного бюджету для Восьмого ААС передбачає дефіцит коштів фонду оплати праці працівників апарату суду.

Перерозподіл коштів для оплати праці працівників апарату суду повинен, як мінімум, надати можливість суду здійснити обов’язкові виплати. Крім того, вказаний розподіл повинен бути здійснений у спосіб, що забезпечить рівний за обсягом розмір заробітної плати працівникам апаратів судів однієї інстанції. Також Восьмий ААС звертає увагу головного розпорядника бюджетних коштів на доцільність проведення об’єктивного перерозподілу коштів між судами для забезпечення поточних видатків.

Враховуючи зазначені вище факти та обставини, варто наголосити, що відсутність належного фінансування судів загрожує ефективності здійснення правосуддя, адже ставить під питання можливість судів забезпечити громадянам належну реалізацію конституційного права на доступ до правосуддя та судовий захист їх прав і свобод.