Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
31 травня 2019 року у місті Івано-Франківську, з ініціативи Восьмого ААС, відбувся семінар для голів судів, заступників голів судів та суддів місцевих загальних судів як адміністративних судів Івано-Франківської області та Івано-Франківського окружного адміністративного суду (далі - Івано-Франківський ОАС) на тему: «Застосування процесуального законодавства під час розгляду та вирішення адміністративних справ».
Відкриваючи cемінар, Олег Заверуха зауважив, що питання якості правозастосування є одним з пріоритетів у діяльності Восьмого ААС. З цією метою до участі у навчальному семінарі було запрошено не лише суддів окружного адміністративного суду, але також і суддів місцевих загальних судів Івано-Франківської області, які згідно зі статтею 22 КАС України є місцевими адміністративними судами. На переконання голови апеляційного суду, обговорення та виявлення у такому форматі характерних помилок у застосуванні норм процесуального права сприятиме єдності судової практики та підвищенню якості судочинства.
Програмою семінару охоплювались такі теми:
Доповідачами по зазначених вище темах були відповідно заступник голови Восьмого ААС Віталій Затолочний, судді Івано-Франківського ОАС Тарас Боршовський та Сергій Остап’юк.
Віталій Затолочний повідомив статистичну інформацію щодо кількості переглянутих в апеляційному порядку упродовж 2017-2018 років ухвал місцевих адміністративних судів Івано-Франківської області. Загальна кількість - 355 ухвал (188 ухвал – 2017 рік і 167 ухвал – 2018 рік), з яких: 195 ухвал залишено без змін (96 і 99 відповідно), 3 ухвали змінено (1 і 3 відповідно); 156 ухвал скасовано (91 і 65 відповідно). Як зауважив заступник голови апеляційного суду, спостерігається тенденція до зменшення кількості скасованих ухвал у межах Івано-Франківської області. У 2018 році апеляційним судом скасовано майже на 10% менше від переглянутих, порівняно з 2017 роком. Водночас відсоток ухвал, залишених без змін, за вказані періоди збільшився на 8%.
З метою повного і об’єктивного аналізу причин скасування судових рішень місцевих адміністративних судів Івано-Франківської області, В. Затолочний назвав найбільш характерні та типові порушення судами норм процесуального права, що призвело до скасування ухвал, серед яких, зокрема:
Таким чином, як підкреслив доповідач, ці приклади свідчать, що судами першої інстанції у цих категоріях справ допущено порушення норм процесуального права.
Віталій Затолочний наголосив, що тематичний семінар спрямований на уніфікацію підходів до правозастосування, а належний рівень комунікації щодо причин скасування судових рішень апеляційним судом сприятиме єдності судової практики у межах Восьмого апеляційного адміністративного округу.
Щодо проблемних питань предметної підсудності у адміністративному судочинстві, суддя Івано-Франківського ОАС Тарас Боршовський зазначив, що під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі. Основним критерієм визначення справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору – це обов’язково публічно-правовий спір.
Як зауважив Т. Боршовський, з аналізу процесуальних норм вбачається, що до адміністративної юрисдикції відноситься справа, яка виникає зі спору в публічно-правових відносинах, що стосується цих відносин, коли один з його учасників - суб'єкт владних повноважень, здійснює владні управлінські функції, в цьому процесі або за його результатами владно впливає на фізичну чи юридичну особу та порушує їх права, свободи чи інтереси в межах публічно-правових відносин. Публічно-правовим вважається також спір, який виник з позовних вимог, що ґрунтуються на нормах публічного права, де держава в особі відповідних органів виступає щодо громадянина не як рівноправна сторона у правовідносинах, а як носій суверенної влади, який може вказувати або забороняти особі певну поведінку, давати дозвіл на передбачену законом діяльність тощо.
Разом з цим, не є публічно-правовим спір між суб'єктом владних повноважень та суб'єктом приватного права - фізичною особою чи юридичною особою, в якому управлінські дії суб'єкта владних повноважень спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав фізичної чи юридичної особи. У такому випадку - це спір про право цивільне, незважаючи на те, що у спорі бере участь суб'єкт публічного права, а спірні правовідносини врегульовано нормами цивільного та адміністративного права.
Також, суддя Івано-Франківського ОАС навів із судової практики Верховного Суду та Великої Палати Верховного Суду приклади по категоріях справ, у яких при визначенні предметної підсудності найчастіше можуть виникати проблемні питання:
З огляду на наявність великої кількості проблемних питань у сфері матеріального правозастосування, суддя Івано-Франківського ОАС Тарас Боршовський погодився із попереднім доповідачем, що спільна робота суддів першої та апеляційної інстанцій Восьмого апеляційного адміністративного округу із вивчення та узагальнення судової практики допоможе у найближчому майбутньому досягнути очікуваного результату – зменшення кількості скасованих судових рішень.
У свою чергу, суддя Івано-Франківського ОАС Сергій Остап’юк, доповідаючи про проблематику строків звернення до адміністративного суду, акцентував увагу присутніх на загальних і спеціальних строках для звернення до адміністративного суду, а також наголосив, з якого моменту обчислюються строки. Крім цього, із наведенням конкретних прикладів із судової практики, суддя проаналізував наслідки пропущення строків звернення до адміністративного суду.
Проаналізувавши судову практику апеляційного суду з цього питання, Сергій Остап’юк звернув увагу на те, що при вирішенні питання строків звернення до суду слід застосовувати практику Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ) (зокрема, у справах «Белле проти Франції», «Ільхан проти Туреччини», «Пономарьов проти України», «Щокін проти України» тощо): «встановлення обмежень доступу до суду у зв’язку з пропуском строку звернення повинно застосовуватися з певною гнучкістю і без надзвичайного формалізму, воно не застосовується автоматично і не має абсолютного характеру, а перевіряючи його виконання, слід звертати увагу на обставини справи».
На переконання доповідача, одним із механізмів забезпечення реалізації гарантованого Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод права особи на доступ до правосуддя, з урахуванням принципу правової визначеності, є поновлення судом пропущеного з поважних причин строку на звернення до суду у розумних межах, з дотриманням засад оптимальності і пропорційності.
На завершення, голова Восьмого ААС Олег Заверуха зауважив, що проведення цього семінару є пілотним проектом Восьмого апеляційного адміністративного суду у сфері навчальних семінарів для судів Восьмого апеляційного адміністративного округу і покликаний сприяти покращенню професійної комунікації, забезпеченню єдності судової практики, наданню місцевим адміністративним судам методичної допомоги в застосуванні законодавства з метою підвищення професійного рівня суддів та якості здійснення судочинства.
Нагадаємо, захід реалізовано на виконання Плану комунікаційних заходів Восьмого апеляційного адміністративного суду на 2019 рік, затвердженого наказом голови Восьмого апеляційного адміністративного суду № 2 від 15 січня 2019 року.