flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Голова Восьмого ААС взяв участь в обговоренні Стратегії сталого розвитку судової системи на 2021-2025 роки

21 січня 2021, 11:58

19 січня 2021 року відбулося засідання міжрегіональної робочої групи регіональних рад з питань реформи правосуддя, під час якого обговорили Стратегію сталого розвитку судової системи на 2021-2025 роки.

Учасниками засідання були представники регіональних рад з питань реформи правосуддя, представники Комісії з питань правової реформи та Комітету Верховної Ради України з питань правової політики, а також експерти Проєкту ЄС «Право-Justice». Олег Заверуха, голова Восьмого ААС, долучився до дискусії та напрацювання пропозицій щодо удосконалення Стратегії як основного документу, що визначає перспективи судової реформи на найближчі роки.

Стратегія сталого розвитку судової системи на 2021-2025 роки, розроблена Комісією з питань правової реформи із залученням представників експертного середовища, Вищої ради правосуддя та Верховного Суду, наприкінці 2020 року була передана на розгляд Президентові України. Цей документ охоплює п’ять основних напрямів у системі правосуддя, які планується реформувати, а саме:

  • покращення доступу громадян до правосуддя (передбачає аудит системи місцевих судів, перегляд їх мережі з урахуванням адміністративно-територіальної реформи, економічної обґрунтованості та попиту на судові послуги);
  • вдосконалення процесу судочинства (включає, зокрема, швидкий розвиток електронного судочинства, запровадження можливості розгляду в режимі онлайн певних категорій справ, а також удосконалення інститутів альтернативного вирішення спорів, тощо);
  • діяльність Верховного Суду (стосується питань вдосконалення інституту зразкової справи, запровадження інституту пілотного (модельного) рішення Верховного Суду, вдосконалення порядку звернення Верховного Суду до ЄСПЛ для запиту консультативних висновків з принципових питань, вирішення проблеми статусу суддів вищих судів, які припинили діяльність та ліквідуються, тощо);
  • зміцнення судової незалежності та підзвітності (охоплює питання оптимізації системи органів судової влади шляхом створення автономних кадрового та дисциплінарного органів, удосконалення механізмів перевірки доброчесності членів органів суддівського врядування, реорганізації Державної судової адміністрації, тощо);
  • забезпечення суддівської кар’єри та відповідальності суддів (передбачає вдосконалення кваліфікаційних вимог та процедури добору кандидатів на посаду судді місцевого суду, послідовність підходів у дисциплінарній практиці щодо аналогічних порушень, відновлення інституту відповідальності суддів за постановлення завідомо неправосудного вироку, рішення, ухвали або постанови та інші заходи).

За результатами обговорення було виявлено дискусійні питання, які потребують доопрацювання. Зокрема, учасники засідання звернули особливу увагу на необхідність вирішення нагальних проблем судової влади, як-от запуск роботи Вищої кваліфікаційної комісії суддів, належне та достатнє фінансування судів, усунення надмірного навантаження на суддів тощо. Окремо висловлювались зауваження щодо зміни назви Стратегії – замість «судова система» більш вдало застосовувати термін «судова влада».

Планується, що після схвалення цього документу буде підготовлено план дій щодо реформування системи правосуддя з визначенням конкретних строків та виконавців.